Leeradvies Omgaan met oranje gedrag
Goed dat je de Leerstand hebt ingevuld! Het is belangrijk dat je ongewenst gedrag van je cliënten of patiënten kunt voorkomen, dat je met moeilijke situaties om leert gaan en dat je weet hoe je moet handelen bij een agressie-incident. Met de Leerstand kun je jouw professionaliteit op dit gebied verder vergroten.
Oranje gedrag
Oranje gedrag is vaak (zeer) emotioneel gedrag van cliënten/patiënten/derden dat wordt veroorzaakt door de omstandigheden waarin zij zich bevinden. Dit gedrag kan escaleren tot agressie. Bij oranje gedrag gaat het erom dat je rust en zelfvertrouwen uitstraalt, grenzen stelt en gesprekstechnieken en interactievaardigheden inzet om dit gedrag te kunnen hanteren, om te buigen of te de-escaleren.
Wat was jouw score?
-
Mijn score is hoger dan 3
Jouw score is hoger dan 3
Je hebt voor het onderdeel ‘Omgaan met oranje gedrag’ meer dan 3 punten gescoord. Dit geeft aan dat je je al goed in staat voelt om oranje gedrag van je cliënten te hanteren, om te buigen of te de-escaleren. Met de volgende adviezen houd je je kennis en vaardigheden op peil.
Zelf aan de slag
Ga zelf aan de slag om je kennis en vaardigheden over het omgaan met oranje gedrag op te frissen of te verdiepen.
Folder
Lees de folder ‘Hij doet het expres!’ waarin je leert om in stressvolle situaties een heldere kijk op de zaak te houden.
Bekijk
20minLeermateriaal
Grasduin in het leermateriaal van ‘Duidelijk over agressie’ over oranje gedrag.
Bekijk
20minSamen aan de slag
Wissel met je collega’s ervaringen uit om samen te leren.
Intervisie
Bespreek met elkaar casussen over oranje gedrag via deze methodiek voor intervisie.
Bekijk
45minArtikel
Bespreek dit artikel met je collega’s over je eigen houding als risicofactor voor het ontstaan van agressie.
Bekijk
20min
Veel succes en leerplezier! -
Mijn score is lager dan 3
Jouw score is lager dan 3
Je hebt voor het onderdeel ‘Omgaan met oranje gedrag’ 3 of minder punten gescoord. Dit geeft aan dat er nog volop mogelijkheden zijn om meer over dit onderdeel te leren. We geven de volgende tips.
Zelf aan de slag
Ga zelf aan de slag om je kennis en vaardigheden over het omgaan met oranje gedrag te vergroten.
E-learning
Volg de e-learningmodule ‘Probleemgedrag II’ over het omgaan met probleemgedrag in de ouderenzorg.
Bekijk
30minSamen aan de slag
Wissel met je collega’s ervaringen uit om samen te leren.
Films
Bekijk met je team de films over het krijgen van kritiek en het geven en ontvangen van feedback.
Bekijk
15minWerkblad
Oefen met je collega’s de gespreksvaardigheden ‘vragen stellen’ en ‘doorvragen’.
Bekijk
30minMaak een afspraak
Maak een afspraak met je leidinggevende om aan de hand van je Leerstand-scores samen je leerbehoeftes te bepalen.
Veel succes en leerplezier!